Menni vagy nem menni…

2011 június 17. | Szerző: |

 A varos a Boszporusz és a Marvany-tenger partjan terül el, s bar területileg kisebb része van Europaban ,mégis europai varosnak tartjak. Az europai és az azsiai oldalt mindössze két hid köti össze:  a Boszporusz-hid ( törökül Boğaziçi-hid ) valamint a Fatih Sultan Mehmet-hid ( röviden csak FSM-hid ). Isztambulban kb. harom millio gépjarmü talalhato-es ez a szam naprol-napra csak növekszik. A csucsforgalom a kora reggeli illetve a kora esti orakban van-léven a törökök altalaban reggel 9-re jarnak dolgozni es este 6-ig tart a munkaidejük. Ami azt jelenti,hogy reggel 7-10 között valamint este 5-8 között atjutni egyik oldalrol a masikra egy tortura! Az emberek logikusan probalnak altalaban azon az oldalon munkat talalni ahol élnek, vagypedig- mivel az itt élök meglehetösen mobilizalhatoak -gyakran forditva történik a dolog-az eddig pl. europai oldalon élt emberke csak az azsiain talal munkahelyet akkor összepakol szépen és atköltözik a tuloldalra. A napközbeni közlekedéssel altalaban nincs semmi probléma-mi az azsiai oldalon élünk és ha minden jol megy körülbelül 20 perc alatt atérek az europai oldalra,de volt mar olyan,hogy kicsit benéztem az idöt és én balga este 6 utan indultam hazafelé…9 orara sikerült is belépnem az ajtonkon! 🙂 Ilyenkor persze utalom az egész varost, szidom a törököket akik nem hajlandoak egy harmadik hid megépitését megszavazni,mert az rontja a Boszporusz latképét! A tömegközlekedés nem elég fejlett-bar az utobbi idöben jelentös beruhazasokba kezdtek- 2007-ben megépitettek a metrobusz elnezevesü szupergyors autobuszjarat-rendszert ami probalja tehermentesiteni a legforgalmasabb utvonalakat. Azt hiszem ennél a rendszernél okosabbat ki sem talalhattak volna: a többsavos utak között lekeritve közlekedik 2-2 sav a busznak,ahova mas gépjarmü nem léphet be,igy ez a rendszer valoban enyhitett valamelyest a dugokon, köszönhetöen annak is,hogy ezek a buszok altalaban 2-3 percenkent közlekednek!

A metroval is problémak vannak-mindössze egy metrovonal van teljesen készen, folyamatosan épitik ugyan a masodik vonalat, meg-megnyitva egy-egy uj allomassal,de nem mondanam,hogy elkapkodjak a dolgot. A buszhalozat viszonylag jo,arra igazabol panasz nem lehet. A menetjegyek olcsoak,szinte az összes jaraton vagy bemondjak es digitalis kijelzökön ki is irjak a megallok nevét vagy pedig a régebbi ( föként Ikarusz ) buszokon tablakon ki vannak irva a megallok nevei.

Vannak itt meg dolmusok is. Maga a szo,hogy “dolmus” megteltet jelent. Ezek kicsi kék szinü kisbuszok melyeknek nincsenek kijelölt megalloi. Felszallsz ra vagy a végallomason-ahonnan csak akkor indul el ha mar megtelt-innen is kapta a nevét-vagy pedig az utcan barmikor barhol leinthetsz egyet es megall neked. Aranyos es ötletes dolog,bar szerintem kicsit lassu,mivel nincs kijelölt megalloja csak szolni kell a soförnek,ha le akarsz szallni. A probléma ezzel az,hogy vannak lusta emberek akik kb. 100 méterenként megallitjak a kisbuszt és ilyenkor az idegösszeroppanas kerülgeti az embert.Ugyhogy én ezt csak a legvégsö esetben veszem igénybe.

Aztan itt vannak a taxisok. Az orszagban minden taxi sarga szinü,ugyhogy nem jelenthet gondot megtalalni öket. Van is belölük böven,nem is dolgoznak tul dragan, bar arra azert keszüljünk fel,hogy nem biztos, hogy nem nekünk kell elmagyaraznunk az utvonalat ahova menni szeretnénk. Mentem én mar taxival ugy is,hogy hiaba volt GPS is a kocsiban,egyszerüen nem talaltuk az utcat amit kerestem,mar felhivta a taxis az összes cimborajat,a GPS-en nem is volt rajta az utca. Vegül megalltunk egy sarkon, tanakodtunk mi legyen, felhivtam a cél allomason lakot is mire nagy nehezen odatalaltunk. Szerintem a kishaver ezek utan tutti megfogja talalni a Cuma utcat! 🙂

Es végül itt vannak a hajok amik a legélvezetesebb utazast nyujtjak. Egyrészt gyorsan at lehet érni egyik oldalrol a masikra, gyakran jarnak, iszonyat olcson es nem beszélve az élmenyröl amit a Boszporuszon valo hajokazas nyujt.

Ezek utan aki mégis az autos közlekedésre szanta el magat az készüljön fel arra,hogy itt nincsenek szabalyok. Indexet az itteniek nem ismerik, helyette ész nélkül dudalnak egymasnak, a 3-4 savot egyszerre atölelö elözés teljesen mindennapos, a közlekedési lampa sarga szine még siman zöldnek szamit, a piros sarganak. Ennek köszönhetöen az itteni gyalogosnak jokora kalandvaggyal kell rendelkeznie ahhoz ha egy zebran at akar kelni. Még ha neked zöld is van, varnod kell kb. 2 percet mire az autosnak akinek elvileg piros van hajlando tényleg felfogni,hogy mar ezer éve piros van. Na akkor talan lemerészkedhetsz a zebrara-de persze igy is van egy ket extra örült aki rad dudal,mert hat nana,hogy te vagy a hülye és nem ö.

Apukamat idéznem,aki nagyszerü autos,feltalalja magat mindenhol,balesetmentesen levezetett kb. 37 évet:

-Krisztikém,ha ide ( Isztambulba) kiallitanal egy magyar rendört az 5 perc utan fejbe löné magat!

Biztonsagos közlekedést mindenkinek! 🙂

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Blogkövetés

Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!